Princip carsharingu (tedy v doslovném překladu sdílení aut) vznikl v Evropě, a je skutečným hitem v USA a Kanadě. Díky němu se dá rezervace auta provést přes internet, auto najdete stát na ulici přesně tam, kde potřebujete, odemknete si ho speciální kartou anebo dokonce mobilním telefonem. To je vše, žádné papírování. Geniální myšlenka, která má potenciál i v Česku.

Nápad na podnikání

V čem je genialita? Právě v jednoduchosti a flexibilitě, s jakou si lze auto půjčit. Zářným příkladem je společnost Zipcar, která carsharing úspěšně provozuje již několik let a může být inspirací pro rozjezd vlastního podnikání v Česku.

Prakticky služba Zipcar funguje tak, že se k jejímu využívání zaregistrujete online, načež vám do vaší schránky přijde karta, kterou můžete začít využívat pro své jízdy. Pak si na webu na konkrétní čas zarezervujete konkrétní auto, které je nejblíže k vaší aktuální poloze. Každé Zipcar auto má své stálé parkovací místo, odkud si ho půjčíte a zase ho tam vrátíte. V dohodnutý čas přijdete k autu, které otevřete pomocí karty. Klíče od auta najdete uvnitř. Jsou připevněné ke startování, takže si je s sebou nikam neberete, ani nikam nevracíte, zůstávají pořád v autě. Poté auto vrátíte na stejné místo, odkud jste si jej vyzvedávali a zamknete ho zase kartou.

Touto služnou oslovíte ekologicky i ekonomicky smýšlející zákazníky najednou. I lidi, kteří obvykle používají hromadnou dopravu.

Carsharing je postavený na možnosti vícenásobně vydělávat na autě, které už máte, anebo si ho plánujete pořídit. Vložená investice se vám po nedlouhé době vrátí.

Váš zisk bude pramenit z poplatků za využívání vašeho auta. Základní model účtování bude jednorázově za najezděné hodiny. Pravidelným zákazníkům se bude hodit např. týdenní nebo měsíční paušál.

Demografické znaky:

  • muži i ženy,
  • věk 18 – 60 let,
  • základní / středoškolské / vysokoškolské vzdělání,
  • průměrný příjem.

Další charakteristika:

  • ekologicky smýšlející,
  • preferují zdravý životní styl,
  • nebojí se novinek,
  • nemají vlastní automobil.

Potenciál působnosti: 

  • celá ČR

Doba realizace nápadu

Čtvrt roku

    Finanční náročnost

    • Náročné (100 tis. Kč a víc)

    Vybavení, personál

    • Specializované (speciální web, doména a hosting pro webové stránky apod.)
    • Personál: budete potřebovat 2 – 3 zaměstnance

     Náklady

    • Poplatek za založení živnosti:  poplatek při ohlášení ohlašovací živnosti v roce 2020 činí 1 000 Kč, pokud se jedná o první vámi založenou ohlašovací živnost. Pokud budete chtít ohlásit další živnost, zaplatíte poplatek 500 Kč.
    • Sociální a zdravotní pojištění: měsíčně musíte hradit alespoň minimální zálohy na zdravotní a sociální pojištění.
    • Specifické náklady: nákup vozidel, pronájem parkovacích míst, web pro rezervace, příslušenství pro odemykání auta kartou, pojištění aut apod.

    Registrační povinnosti

    Druh živnosti: volná

    Předmět podnikání: Výroba, obchod a služby jinde nezařazené

    Všeobecné podmínky pro založení živnosti:

    1. Dosáhli jste věku 18 let.
    2. Máte způsobilost k právním úkonům.
    3. Jste bezúhonní.
    4. Nemáte daňové nedoplatky u finančního úřadu ani nedoplatky na sociálním či zdravotním pojištění.

    Pro získání oprávnění k provozování živnosti volné a registraci na ČSSZ, zdravotní pojišťovně a finančním úřadu stačí podat na živnostenském úřadu Jednotný registrační formulář, na kterém uvedete, které obory živnosti volné plánujete vykonávat.